Færdigheder (Evner)
Almindelige færdigheder
Disse er færdighederne som ALLE roller har uanset baggrund, kostume og andet:
Krudtvåben
Alle kan bruge deres krudtvåben. Et krudtvåben kan affyres 3 gang pr. kamp. Et krudtvåben skal lave en acceptabel eksplosionslyd for at kunne bruges. Krudtvåben giver skade ved at man sigter på personen, man vil skyde, skyder og siger hvor meget ens krudtvåben giver skade.
Bueskytte
Alle pile giver som standard 2 i skade. Nogle færdigheder kan øge skaden på pile yderligere.
Gennemsøg
Alle kan gennemsøge en død eller bevidstløs person. Dette gøres ved at rollespille, at man gennemroder deres tasker og punge i 20 sekunder (Som tælles højt for personen, som man gennemsøger).
Rustningsbrug
Alle kan bære alt slags rustning.
Våbenbrug
Alle kan bære alle slags våben.
Basissprog
Alle kan læse, skrive, tale og forstå de sprog, de kan i virkeligheden, hvis de ønsker det.
Førstehjælp
Alle kan forbinde en såret person ved at trække dem lidt væk fra kampen og forbinde deres sår med en bandage. Førstehjælp helbreder 1 liv og kan kun bruges tre gange på hver person pr. kamp. Uden for kamp kan man helbredes fuldt op med førstehjælp.
Tortur
Alle kan torturere en anden spiller in-game. Tortur kræver godkendte in-game torturredskaber. Når du har tortureret en person i 5 minutter, skal de svare sandt på to ud af maksimalt tre spørgsmål, du stiller dem. Den torturerede kan vælge at dø af torturen efter de første fem minutter, og kan ikke torturers igen uden at de giver dig lov. Husk at sige stop efter behov!
Krop-, våben- og snildefærdigheder
Klatre mure 2 EP
Det tager 30 sekunder at klatre over en mur, men med godkendt "klatreudsryr" eks. gribekrog, tager det kun 15 sekunder
Imponerende fysik
Niveau 1 Du har +1 liv. 1 EP
Niveau 2 Du har +1 liv. 4 EP
Niveau 3 Du har +1 liv. 10 EP
Gode skuldre
Alle dine pile giver +1 i skade. 3 EP
Jerngreb 1 EP
Du kan sammen med en anden spiller, der også har denne evne, holde en spiller fast - husk at gøre dette på en rollespilsagtig måde! Hvis I tager skade, skal I slippe personen fri. Hvis personen vil fri off-game, skal de slippes løs omgående.
Godt helbred 2 EP
Du kan ikke blive syg af ikke-magiske sygdomme.
Udholdenhed 1 EP
Når du bliver tortureret, kan du udholde dobbelt så lang tid, og må svare falskt på i alt 2 af de 3 spørgsmål de må stille dig.
Blodrus 3 EP
Hvis du har 4 liv eller mindre, inklusiv RP og færdigheder, kan du gå i blodrus, ved at råbe ”Blodrus!”. Når du er i blodrus, kan du kun tage maksimalt 1 i skade fra våben. Blodrus virker indtil kampen er slut og man skal være konstant kampsøgende i blodrus.
Skarpt syn 2 EP
Du kan 1 gang i hver kamp give +1 i skade med en pil eller kastevåben.
Enorm styrke 2 EP
Hvis en genstand kræver flere personer at løfte, bygge, eller ødelægge, tæller du som 2 personer.
Akrobat 3 EP
Du kan EN gang i en kamp, ignorere skade fra 1 slag eller magi
Kraftslag 2 EP
Du kan 1 gang i kamp slå igennem et skjold eller våben, så den du slår på tager skaden alligevel. Dette gøres ved at råbe ”kraftslag!” samt skaden du giver, når du slår.
Veteran 3 EP
Du har +1 RP hvis du bærer et skjold på ca. 50 cm i diameter eller mere. Du får ikke flere RP for at bære flere skjolde.
Våbenspecialist 4 EP
Du giver +1 i skade med nærkampsvåben, både stik og slag
Feje tricks 5 EP
Alle dine knive giver +1 i skade, hvis du angriber bagfra uden at blive set. Gælder også kasteknive.
Bonk 2 EP
Du kan uden for kamp slå en spiller bevidstløs ved at slå dem i ryggen bagfra med et våben og sige ”bonk”. Den ”bonkede” spiller skal nu rollespille at de slået bevidstløs i ca. 2 minutter. De vågner hvis de tager skade.
Koldt hoved 2 EP
Når du gennemsøger en person skal du nu kun gennemsøge i 10 sekunder (Som tælles højt for personen, som man gennemsøger).
Hurtige hænder 1 EP
Du kan ændre værdien af en terning i et terningekast eller kort, 3 gange pr. spil.
Skjul 2 EP
Du kan ved at ”kramme” et træ, gemme dig så andre spillere ikke kan se dig. Bevæger du dig, eller laver lyd, er du opdaget. Har du lavet fodspor i sneen eller lignende, kan du også opdages. Du kan gemme op til en enkelt anden spiller sammen med dig, så længe i begge overholder kravene.
Tyveri 2 EP
Du medbringer en tøjklemme med et symbol. Når du laver tyveri sætter du klemme på dit offer. Når offeret opdager klemmen, skal de sætte op til 10 mønter, eller en spilgenstand på tøjklemmen. Herefter går de hen til kasse med "tyvekoster" og ligger klemmen i kassen.
Magi-, sind og visdomsfærdigheder
Alle magiske færdigheder kræver enten en trylleremse eller andre ting før de virker. Nogle færdigheder kan kræve, at du står stille eller andet,
Magisk missil 3 EP
Krav: Du skal bruge en godkendt bold/ærtepose/missil eller lignende. Du skal fremsige en trylleremse på minimum 3 ord, som skal fremsiges råbende. Bold/missil skal være minimum 7cm i diameter. Tager du skade eller bliver afbrudt, skal du starte forfra. Du må gerne bevæge dig, mens du fremsiger trylleremsen.
Du kan kaste en bold/missil, som giver 2 i skade uanset om det rammer personen eller deres våben/skjold. Du kan kalde dit magiske missil hvad du vil.
Bombardement 3 EP
Krav: Du skal bruge tre godkendte bolde/missiler. Du skal fremsige en trylleremse på minimum 5 ord, som skal fremsiges råbende. Bolde/missiler skal være minimum 7cm i diameter. Tager du skader eller bliver afbrudt, skal du starte forfra. Du må gerne bevæge dig imens du fremsiger trylleremsen.
Du kan kaste op til 3 bolde/missiler på en gang. Hver bold eller missil giver 1 i skade uanset om det rammer personen ellers deres våben/skjold. Du kan kalde dit bombardement hvad du vil. Du kan godt ramme samme person med alle boldene/missilerne på en gang.
Ustabilt missil 3 EP
Krav: Du skal bruge en godkendt bold/missil. Du skal fremsige en trylleremse på minimum 8 ord, som skal fremsiges råbende. Bolden/missilet skal være minimum 20cm i diameter. Tager du skader eller bliver afbrudt, skal du starte forfra. Du må gerne bevæge dig imens.
Du kan kaste en bold/missil som giver 4 i skade uanset om det rammer personen eller deres våben/skjold. Du kan kalde dit ustabile missil hvad du vil.
Magisk Våben 3 EP
Krav: Trylleremse på minimum 60 sekunder pr. våben/skjold. Kan fremsiges lavmælt. Tager du skader eller bliver afbrudt, skal du starte forfra. Du skal forblive stationær under hele trylleremsen. Du kan godt have både magisk og helligt våben på samme våben.
Du kan velsigne et våben eller skjold med beskyttende magi, der gør det i stand til at slå 3 magiske bolde/missiler væk uden at brugeren tager skade. Misser du et slag, bruges stadig et af forsøgene. Bliver man stadig ramt af missilet, trods at man slår det væk, tager man stadig skade. Bliver andre ramt inden bolden/missilet rammer jorden, tager de skaden, inklusiv spilleren der kastede bolden/missilet. Man kan kun gøre ét våben magisk af gangen.
Hellig Velsignelse 4 EP
Krav: Trylleremse på minimum 20 sekunder + 5 sekunder pr. ekstra person du velsigner. Du skal tale så højt at alle, der skal velsignes, kan høre dig. Tager du skade eller bliver afbrudt, skal du starte forfra. Du må gerne bevæge dig rundt inden for rimelighedens grænser.
Du kan velsigne en eller flere spillere. Velsignelsen gør, at de får +1 Rustningspoint i den næste kamp også selvom, de ikke bære rustning.
Genopliv 5 EP
Krav: Trylleremse på 20 sekunder. Tager du skade eller bliver afbrudt skal du starte forfra. Du skal forblive stationær under hele trylleremsen. Du mister 1 liv/rustningspoint, når du benytter denne færdighed (gælder ikke hvis du bliver afbrudt). Skal fremsiges højt.
Du kan genoplive en død spiller. Den genoplivede spiller har fuldt liv. Husk at minde dem om, at de færdigheder, de allerede har brugt i denne kamp stadig tæller som brugt. Dette gælder eksempelvis også kastede bolde/missiler.
Rejs udøde: 5 EP
Krav: Trylleremse på 20 sekunder, derudover 5 sekunder per ekstra zombie. Tager du skade eller bliver afbrudt skal du starte forfra. Du skal forblive stationær under hele trylleremsen. Kan fremsiges lavmælt. Du skal røre den person du vil lave til en zombie.
Hvis du rejser flere udøde end en, skal ligene ligge i en "bunke"
Du kan vække en død spiller som zombie. En zombie har 3 liv, og kan kun tage højest 1 i skade fra våben. Dog dør de af færdigheden ”helligt Våben”. En zombie må ikke forsvare sig, men kan bevæge sig lige så hurtigt som levende spillere. Zombier forstår kun simple ordrer. Dør du, dør dine zombier også. Du kan selv ”slukke” dine zombier.
Helligt våben 5 EP
Krav: Trylleremse på 20 sekunders længde. skal fremsiges højlydt og epiks, således at din helligdom "hører" din bøn.. Tager du skader eller bliver afbrudt, skal du starte forfra. Du skal forblive stationær under hele trylleremsen. Du kan godt have både magisk og helligt våben på samme våben.
Du kan gøre dit eget våben helligt. Et helligt våben dræber en zombie med et slag. Du skal råbe ”Helligt Våben!” når du slår med dit våben. Gælder resten af dagen. Helligt Våben virker kun hvis det er dig selv der bruger det. Kan også bruges på pile og magiske bolde/missiler. Du kan kun velsigne 1 våben som er dit eget.
Kan bruges i kamp
Helbredelse 3 EP
Krav: Trylleremse på minimum 10 ord. Kan fremsiges lavmælt. Tager du skader eller bliver afbrudt, skal du starte forfra. Du skal forblive stationær under hele trylleremsen. Du skal røre personen du helbreder på skulderen.
Du kan helbrede en persons liv og rustningspoint. Du kan helbrede op til i alt 4 liv, inkluderet rustningspoint pr. kamp. Du kan fordele dette på flere spillere, altså kan du helbrede en spiller 1 liv og en anden 3 liv eksempelvis.
Man kan kun helbrede levende spillere.
Udrader 10 EP
Krav: Du skal bruge en godkendt bold/missil. Trylleremse på minimum 12 ord, som skal fremsiges råbende. Bolden/missilet skal være minimum 50 cm i diameter. Tager du skader eller bliver afbrudt, skal du starte forfra. Du skal forblive stationær under hele trylleremsen.
Du kan rulle/forsigtigt kaste en STOR bold/missil, der giver 10 i skade uanset om det rammer personen eller deres våben/skjold. Du kan kalde dit magiske missil hvad du vil. Kan ikke modvirkes af færdigheden ”Magisk Våben”.
Denne magi fortsætter med at give skade så længe bolden/missilet er i bevægelse. Altså kan den godt ramme flere spillere og hoppe på både jord træer bygningerne med videre. Du kan selv blive ramt!
Magisk Katalyst 5 EP
Krav: Du skal bruge en godkendt magisk katalyst. Dette kan eksempelvis være en tryllestav, magisk ring eller dødningehoved.
Du kan ved at pege på en anden spiller med en magisk katalyst, give 1 i skade, 1 gang pr. kamp.
En magisk katalyst kan godt få andre evner, hvis de passer bedre til din rolle og det bliver godkendt.
Magisk Lys 1 EP
Krav: Godkendt in-game lysende genstand. Kræver trylleremse på minimum 3 ord, som kan fremsiges lavmælt.
Du kan tænde et magisk lys. Du må ikke lyse andre i øjnene. Zombier viger bort for dette lys medmindre, du angriber dem eller kommer for tæt på.
Magi Smerte 3 EP
Krav: godkendt bold/missil. Derudover kræver det en rite på 3 ord
Du kan kaste en bold som giver modtageren Smerte i 5 sekunder. Modtageren tager intet skade, men skal spille på at de har voldsomme smerter.
Magi Masse Smerte 5 EP
Krav: 3 godkendt bold/missil. Derudover kræver det en rite på 8 ord
Du kan kaste en bold som giver modtageren Smerte i 5 sekunder. Modtageren tager intet skade, men skal spille på at de har voldsomme smerter.
Magi Frygt 3 EP
Krav: godkendt bold/missil. Derudover kræver det en rite på 3 ord
Du kan kaste en bold som giver modtageren Frygt i 5 sekunder. Modtageren oplever intens frygt fra magikeren, som har
kastet magien. Modtageren skal løbe så langt væk fra magikeren som muligt i 5 sekunder
Magi Masse Frygt 5 EP
Krav: 3 godkendt bold/missil. Derudover kræver det en rite på 8 ord
Du kan kaste en bold som giver modtageren Frygt i 5 sekunder. Modtageren oplever intens frygt fra magikeren, som har kastet magien. Modtageren skal løbe så langt væk fra magikeren som muligt i 5 sekunder