Grundlæggende om rollespillet

Hvad er rollespil?

Rollespil er en levende fortælling, som bliver fortalt gennem rollernes handlinger. Rollespil handler først og fremmest om at spille en rolle. Derfor kan det være meget frustrerende at blive holdt tilbage af strenge regler og ærketyper, ofte sat i system som et computerspil, hvor det kan tage flere måneder eller år at få de færdigheder man ønsker sig.

Hos os er der er ingen klasseinddeling eller -begrænsning på hvilke færdigheder, din rolle kan få. En troldmand vil eksempelvis godt kunne få både færdigheder til nærkamp og magtfuld magi.

Ingen roller hos os er låst fast eller sat i sten. Man kan starte som en fattig bonde og ende som en mægtig ridder eller omvendt. Det handler om historien og rollespillet; ikke så meget om hvilke færdigheder, din rolle har eller ikke har. For at rollespillet kan blive sjovt, udfordrende og interessant, har vi et bredt udvalg af forskellige færdigheder, din rolle kan få. Der er både magi, der kan give ekstra meget i skade, og færdigheder der gør din krop mere modstandsdygtig overfor fx sygdom. Fælles for de fleste af vores færdigheder er, at de kræver enten tid, ressourcer, øvelse eller lignende.

Næsten alt hvad der kan give skade i vores system, skal ramme dig eller dit våben/skjold med et fysisk projektil. Udover krudtvåben, er der kun få ting, som kan give skade uden at ramme dig.

Hvilke slags roller kan man spille?

Basisroller

​

Disse roller er for dem, der lige er startet eller bare gerne vil møde op til vores rollespil og hygge sig. Denne type rolle minder lidt om startklasser fra et computerspil eller bordrollespil, og de er et godt startsted.

Monsterroller

​

For at vi kan få noget sjov og ballade, kan vores officielle hjælpere og arrangører gøre enhver spiller til monsterrolle. Dette betyder, at hvis vi eksempelvis mangler en zombiehær, så kan vi hive fat i nogle af vores spillere, som kan få muligheden for at hjælpe os. Man kan altid sige nej til at være monsterrolle!

Holdroller

​

Dette er rollen for dig, hvis I er en gruppe, der gerne vil ud som et hold med både tema og historie. Hvis ønsker holdroller, skal I sende os en besked på foreningens mail (se bunden af siden) med billede, beskrivelse og en forklaring af hvilke funktioner jeres forskellige holdmedlemmer har for holdet.

​

For at øge chancerne for at få de færdigheder, I gerne vil have, så præciser jeres holdstyrker, -svagheder, -mål og -væremåde. Tilføj gerne elementer fra vores spilverden og historie.

Castingroller

​

Hvis du er interesseret I at have en mere personlig rolle, skal du skrive en baggrundshistorie og rette henvendelse via vores indsendelsesformular. Herefter vil baggrundshistorien blive læst og vurderet, hvorefter du vil få dine evner. Der vil selvfølgelig blive taget hensyn til både nye spillere og spillernes alder, kunnen og formåen.

​

Alle castingroller noteres i vores rollespilsdatabase, hvor hver rolle har sit eget nummer. Alt information der gemmes i vores rollespilsdatabase er udelukkende rolleinformationer, og der vil hverken stå dit navn, adresse eller anden personlig offgame information - vi gemmer heller ikke dine billeder.

​

Hvis man ikke har fået de færdigheder, man ønskede sig, vil der være en forklaring på hvorfor, og hvad man skal forbedre for måske at opnå de ønskede færdigheder.

​

Som nævnt tidligere er roller ikke skrevet i sten, så hvis ens rolle skal udvikle sig, kan man kontakte os igen med en beskrivelse af, hvad ens rolle fremover skal kunne og hvorfor. Så vil vi igen vurdere, om vi synes, du lever op til det din rolle skal kunne, og hvad du eventuelt skal arbejde med, før det kan lade sig gøre.

​

Alle basisroller og holdroller kan til enhver tid laves til castingroller, så længe de bliver godkendt!