Monstre og NPC'er
Om monstre og NPC'er
Til vores rollespil vil der være nogen, som hjælper os med at gøre dagen sjov. Dette kan være alt fra et monster, der skal nedkæmpes til en bonde, der har mistet sin yndlingshat.
For at vi kan få rollespillets historie til at blive sjovt, spændende og til at forstå, vil disse monstre og NPC’er ofte være udstyret med specielle færdigheder, liv eller magiske genstande.
Som udgangspunkt kan alle vores monstre og NPC’er slås ihjel. Det er dog ikke altid tilfælde. Der vil fra tid til anden forekomme specielle monstre eller NPC'er, som ikke kan slås ihjel før en del af plottet er blevet løst. Eksempelvis ved at udføre et ritual, der svækker monstret.
Monstre har nogle færdigheder vores spillere ikke kan få.
Monsterfærdigheder
Monsterslag
Når du bliver ramt af et monsterslag, skal du rollespille, at du bliver slået meget hårdt af et farligt monster. Det kan være ved at tage begge hænder på skjoldet og vakle lidt baglæns, miste balancen eller ”flyve væk” eksempelvis. Monsterslag virker også selvom det rammer dit våben eller skjold, og der er ingen færdigheder der kan modvirke monsterslag. Monsterslag giver i skade, hvad end monsteret råber.
Jordskælv
Jordskælv virker ved at et monster råber ”Jordskælv!” og herefter slår hårdt ned i jorden eller hopper. Alle rundt omkring monstret skal nu rollespille at jorden skælver og falder derfor til jorden eller lignende.
Skadesmagi
Et monster kan kaste alt magi. Et monster kan bruge magi både ved og uden at kaste bolde.
Alt eller intet
Et monster kan besidde alle vores færdigheder uden begrænsninger - i nogle tilfælde opgraderede versioner.
Hovsa
Nogle gange kan vores monstre og NPC’er komme til at sige det forkerte navn på en færdighed eller bruge én, der slet ikke eksisterer. Hvis dette sker, så prøv at spille med så godt som du kan, og hvis det generer dig, så giv en hjælper besked, og vi vil give beskeden videre, når kampen er overstået.